User Tools

Site Tools


dar_es_salam

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Last revision Both sides next revision
dar_es_salam [2021/02/08 15:11]
hendriksjan
dar_es_salam [2021/03/03 13:53]
hendriksjan
Line 20: Line 20:
   * Omdat een deugdelijke bevolkingsregistratie niet bestaat, de meeste straten hebben geen naam en huizen geen nummer laat staan dat er een plicht is om je woonadres te melden, moeten mensen zich voor de verkiezingen registreren. Dit leidt tot lange rijen bij de registratiebureaus. Heb je je geregistreerd dan moet je op een later moment je stemkaart ophalen en wederom een lange rij trotseren. De mensen die druk met hun werk zijn hebben die tijd niet en laten de verkiezingen dan ook lopen. De rijksten onder hen kopen hun invloed via ‘chagula’ (eten). Het ontbreken van een bevolkingsadministratie heeft ook een enigszins komische kant. Doordat overtreders daardoor geen acceptgiro kan worden gestuurd moeten boetes contant worden afgerekend (met kwitantie is het natuurlijk meer als zonder). Heeft men het bedrag niet bij zich, met name de armere mensen, dan wordt de auto of de tuk tuk van een wielklem voorzien tot het bedrag is betaald. Zijn de wielklemmen op dan is het alternatief de hoogte van de boete met onuitwisbare inkt op de voorruit schrijven. Na betaling wordt als service de inkt verwijderd en ook dit levert weer een bloeiende bedrijfstak op.  In Mbeya nog een ander alternatief gezien: de politie schroeft de nummerplaten af en bewaart deze totdat de boete is betaald. Ook dit werkt maar gedeeltelijk omdat nieuwe nummerplaten snel en gemakkelijk zijn aan te schaffen. Overigens is het handig om te weten waar de politieagent staat. Komt hij van achter een boom naar voren gesprongen met een snelheidsmeter in de hand dan gewoon doorrijden, want hij is daar afgezet en een auto om de achtervolging in te zetten heeft hij niet!   * Omdat een deugdelijke bevolkingsregistratie niet bestaat, de meeste straten hebben geen naam en huizen geen nummer laat staan dat er een plicht is om je woonadres te melden, moeten mensen zich voor de verkiezingen registreren. Dit leidt tot lange rijen bij de registratiebureaus. Heb je je geregistreerd dan moet je op een later moment je stemkaart ophalen en wederom een lange rij trotseren. De mensen die druk met hun werk zijn hebben die tijd niet en laten de verkiezingen dan ook lopen. De rijksten onder hen kopen hun invloed via ‘chagula’ (eten). Het ontbreken van een bevolkingsadministratie heeft ook een enigszins komische kant. Doordat overtreders daardoor geen acceptgiro kan worden gestuurd moeten boetes contant worden afgerekend (met kwitantie is het natuurlijk meer als zonder). Heeft men het bedrag niet bij zich, met name de armere mensen, dan wordt de auto of de tuk tuk van een wielklem voorzien tot het bedrag is betaald. Zijn de wielklemmen op dan is het alternatief de hoogte van de boete met onuitwisbare inkt op de voorruit schrijven. Na betaling wordt als service de inkt verwijderd en ook dit levert weer een bloeiende bedrijfstak op.  In Mbeya nog een ander alternatief gezien: de politie schroeft de nummerplaten af en bewaart deze totdat de boete is betaald. Ook dit werkt maar gedeeltelijk omdat nieuwe nummerplaten snel en gemakkelijk zijn aan te schaffen. Overigens is het handig om te weten waar de politieagent staat. Komt hij van achter een boom naar voren gesprongen met een snelheidsmeter in de hand dan gewoon doorrijden, want hij is daar afgezet en een auto om de achtervolging in te zetten heeft hij niet!
  
-  * Mijn zoon woont op Mbesi beach, het strand is een kleine 10 minuten lopen. Vrijwel dagelijks maken we een strandwandeling met zijn twee honden. Op het strand vissers en aangespoeld vuil. De vissers vangen voor de kust. Met kleine bootjes, uit bomen uitgeholde kano’s, veeldehands surf- en zeilplanken en planken bootjes, wordt voor de kust een net uitgeworpen. Dat gebeurt secuur waarbij het net over zijn gehele omvang in de zee wordt uitgespreid. Daarna wordt het touw aan het uiteinde van het net naar een ondiepte gebracht waar inmiddels een dozijn mannen staan te wachten. Zij nemen het touw en sjorren ermee richting strand. Afhankelijk van de grootte van het net kost het aan wal brengen van het net meer of minder moeite. Bij een groot net is het zeer zwaar en zijn soms wel 20 man nodig. Uiteindelijk komt het net en de daarmee gevangen vis aan land waar de buit door vrouwen met plastic emmers op hun hoofd in ontvangst wordt genomen. Daarna wordt het op het strand aan opkopers verkocht, dan wel naar een kraam aan de weg gebracht waar het aan het passerend publiek wordt verkocht. De inkomsten lijken voldoende om het betrokken gezelschap te kunnen onderhouden, maar tot veel luxe leidt het niet. +  * Mijn zoon woont op Mbesi beach, het strand is een kleine 10 minuten lopen. Vrijwel dagelijks maken we een strandwandeling met zijn twee honden. Op het strand vissers en aangespoeld vuil. De vissers vangen voor de kust. Met kleine bootjes, uit bomen uitgeholde kano’s, veeldehands surf- en zeilplanken en planken bootjes, wordt voor de kust een net uitgeworpen. Dat gebeurt secuur waarbij het net over zijn gehele omvang in de zee wordt uitgespreid. Daarna wordt het touw aan het uiteinde van het net naar een ondiepte gebracht waar inmiddels een dozijn mannen staan te wachten. Zij nemen het touw en sjorren ermee richting strand. Afhankelijk van de grootte van het net kost het aan wal brengen van het net meer of minder moeite. Bij een groot net is het zeer zwaar en zijn soms wel 20 man nodig. Uiteindelijk komt het net en de daarmee gevangen vis aan land waar de buit door vrouwen met plastic emmers op hun hoofd in ontvangst wordt genomen. Daarna wordt het op het strand aan opkopers verkocht, dan wel naar een kraam aan de weg gebracht waar het aan het passerend publiek wordt verkocht. De inkomsten lijken voldoende om het betrokken gezelschap te kunnen onderhouden, maar tot veel luxe leidt het niet.  
-Het vuil komt uit de rivieren en door lozingen in zee. In Dar lozen 3 riviertje op zee en na heftige regenbuien nemen ze zeer veel vuil mee. Opmerkelijk is dat veel medisch afval op ons stuk strand is te vinden: stomamateriaal, injectieflesjes, spuiten en naalden.  Bij navraag blijkt het afkomstig uit een militair hospitaal verderop aan de eerstvolgende rivier. Ook daar blijkt het milieubewustzijn klein, zo ook de betrokkenheid bij de gezondheid van de omgeving (want in enkele spuiten en flesjes zit niet zelden nog de vloeistof waaraan men zich kan vergiftigen). Tweemaal per jaar wordt het strand schoongemaakt en wordt veel vuil verwijderd, dat zijn veel vrijwilligersactiviteiten waar zonder uitzondering alleen expats bij zijn betrokken. Naarmate het strand naar het noorden van Dar wordt bewandeld wordt het ook weer schoner. Er zijn daar minder rivieren en de stroming is net iets anders.  +  Het vuil komt uit de rivieren en door lozingen in zee. In Dar lozen 3 riviertje op zee en na heftige regenbuien nemen ze zeer veel vuil mee. Opmerkelijk is dat veel medisch afval op ons stuk strand is te vinden: stomamateriaal, injectieflesjes, spuiten en naalden.  Bij navraag blijkt het afkomstig uit een militair hospitaal verderop aan de eerstvolgende rivier. Ook daar blijkt het milieubewustzijn klein, zo ook de betrokkenheid bij de gezondheid van de omgeving (want in enkele spuiten en flesjes zit niet zelden nog de vloeistof waaraan men zich kan vergiftigen). Tweemaal per jaar wordt het strand schoongemaakt en wordt veel vuil verwijderd, dat zijn veel vrijwilligersactiviteiten waar zonder uitzondering alleen expats bij zijn betrokken. Naarmate het strand naar het noorden van Dar wordt bewandeld wordt het ook weer schoner. Er zijn daar minder rivieren en de stroming is net iets anders.  
                                                                                                                                    
 {{:zee_vanaf_terras.jpg?400|}}                                    {{:strand_zooi_op_strand.jpg?400|}} {{:zee_vanaf_terras.jpg?400|}}                                    {{:strand_zooi_op_strand.jpg?400|}}
Line 33: Line 33:
 {{:verkeer_1.jpg?400|}}                                               {{ :verkeer_batjaschi.jpg?400|}}       {{:verkeer_1.jpg?400|}}                                               {{ :verkeer_batjaschi.jpg?400|}}      
  
-  * Onderling vertrouwen is belangrijk voor een burgerlijke samenleving waarin ondernemen vanzelfsprekend is, je moet nu eenmaal op elkaar kunnen bouwen. Hier is dat anders. De netwerksamenleving is hier volop ontwikkeld, alles gaat via vrienden van vrienden van vrienden en bekenden van bekenden van bekenden etc. Over elk item moet over de prijs en de bij benadering te leveren prestatie worden onderhandeld. Aan onbekenden zoals toeristen en blanken wordt begonnen de hoofdprijs te vragen. Vaak bedragen die zelfs in Europese ogen absurd zijn. Wordt zonder onderhandelen de dienst of het product afgenomen dan moet daadwerkelijk de hoofdprijs worden betaald. Mij is het nog niet gelukt om bij enkele van de vele stalletjes langs de weg zaken,  bijv. fruit , goedkoper te krijgen  dan in de toch niet goedkope supermarkt!  Door zoveel mogelijk financieel voordeel uit een aangegane relatie te halen wordt in veel gevallen de relatie zelf om zeep gebracht, dwz. het geschonken vertrouwen geschonden. Op Zanzibar meegemaakt  dat we 2 dagen zijn opgetrokken met een uitstekende betaalde gids naar Jozani Park en de specerijenplantages en dat hij voor ons tickets terug naar  Dar wilde regelen via een fake bureau. Ik was daarvoor gewaarschuwd en toen ik het doorhad was de relatie nogal bekoeld, dwz. ik wilde verder niet met hem te maken te hebben.  Het eigen financieel voordeel voor de korte termijn is leidend en niet de relatie, dat is een werkelijkheid waaraan moeilijk wennen is en die naar mijn idee een optimale economische ontwikkeling belemmert en corruptie bevordert. De Tanzanianen hebben er ook een woord voor: ‘eezy money’ dwz. gemakkelijk geld, en dat lijkt de enige drijfveer in het economisch verkeer. +  * Onderling vertrouwen is belangrijk voor een burgerlijke samenleving waarin ondernemen vanzelfsprekend is, je moet nu eenmaal op elkaar kunnen bouwen. Hier is dat anders. De netwerksamenleving is hier volop ontwikkeld, alles gaat via vrienden van vrienden van vrienden en bekenden van bekenden van bekenden etc. Over elk item moet over de prijs en de bij benadering te leveren prestatie worden onderhandeld. Aan onbekenden zoals toeristen en blanken wordt begonnen de hoofdprijs te vragen. Vaak bedragen die zelfs in Europese ogen absurd zijn. Wordt zonder onderhandelen de dienst of het product afgenomen dan moet daadwerkelijk de hoofdprijs worden betaald. Mij is het nog niet gelukt om bij enkele van de vele stalletjes langs de weg zaken,  bijv. fruit , goedkoper te krijgen  dan in de toch niet goedkope supermarkt!  Door zoveel mogelijk financieel voordeel uit een aangegane relatie te halen wordt in veel gevallen de relatie zelf om zeep gebracht, dwz. het geschonken vertrouwen geschonden. Op Zanzibar meegemaakt  dat we 2 dagen zijn opgetrokken met een uitstekende betaalde gids naar Jozani Park en de specerijenplantages en dat hij voor ons tickets terug naar  Dar wilde regelen via een fake bureau. Ik was daarvoor gewaarschuwd en toen ik het doorhad was de relatie nogal bekoeld, dwz. ik wilde verder niet met hem te maken te hebben.  Het eigen financieel voordeel voor de korte termijn is leidend en niet de relatie, dat is een werkelijkheid waaraan moeilijk wennen is en die naar mijn idee een optimale economische ontwikkeling belemmert en corruptie bevordert. De Tanzanianen hebben er ook een woord voor: ‘eezy money’ dwz. gemakkelijk geld, en dat lijkt de enige drijfveer in het economisch verkeer.  
-Bijkomend effect van het steeds onderhandelen over de prijs is dat zoiets als BTW moeilijk kan worden bepaald. Op zich geen probleem want bonnetjes worden nauwelijks gegeven en verschuldigde belasting niet afgedragen. Merkwaardige uitzondering op het fenomeen om overal over te moeten onderhandelen zijn de basic producten : groenten, fruit en brood ( we merkten dat op de markt in Stone Town). Deze zijn door de overheid vastgesteld en bij iedere kraam hetzelfde en niet onderhandelbaar! Overigens is in het kader van de verkiezingen de BTW op de basisproducten afgeschaft, krijg nu twee bonnetjes, een met en een zonder, die handmatig moeten worden opgeteld. De uiteindelijke prijs blijft echter hetzelfde, de ondernemer wordt er als enige beter van!+  Bijkomend effect van het steeds onderhandelen over de prijs is dat zoiets als BTW moeilijk kan worden bepaald. Op zich geen probleem want bonnetjes worden nauwelijks gegeven en verschuldigde belasting niet afgedragen. Merkwaardige uitzondering op het fenomeen om overal over te moeten onderhandelen zijn de basic producten : groenten, fruit en brood ( we merkten dat op de markt in Stone Town). Deze zijn door de overheid vastgesteld en bij iedere kraam hetzelfde en niet onderhandelbaar! Overigens is in het kader van de verkiezingen de BTW op de basisproducten afgeschaft, krijg nu twee bonnetjes, een met en een zonder, die handmatig moeten worden opgeteld. De uiteindelijke prijs blijft echter hetzelfde, de ondernemer wordt er als enige beter van!
  
-  * Zoals gezegd lijkt het streven naar ‘eezy money’ de belangrijkste drijfveer achter het economisch handelen van de Tanzanianen. Dat ontkracht de economische theorieën waar we in het westen vanuit gaan en die we universaliteit toekennen. De rationeel naar nutmaximalisatie strevende mens die daarvoor onmiddellijke behoeftebevrediging kan uitstellen, bestaat hier niet. Hier is het de kansen op eezy money benutten die zich voordoen, ook als dit op de langere termijn tegen je werkt. Verder liever onmiddellijke bevrediging van dan aanwezige behoeften dan ze uitstellen voor een grotere beloning later. Dit werkt op allerlei niveaus, een aantal voorbeelden ter illustratie. Bij het op straat onderhandelen over de prijs van een product, bijv. vanuit de auto, is het handig om met de biljetten te zwaaien die van plan bent te betalen. In de meeste gevallen krijg te het dan voor de door jou voorgestelde prijs omdat men de verleiding van het in het bezit krijgen van de getoonde biljetten eenvoudigweg niet kan weerstaan! Een onderhandelingstactiek waar mijn zoon me op wees. +  * Zoals gezegd lijkt het streven naar ‘eezy money’ de belangrijkste drijfveer achter het economisch handelen van de Tanzanianen. Dat ontkracht de economische theorieën waar we in het westen vanuit gaan en die we universaliteit toekennen. De rationeel naar nutmaximalisatie strevende mens die daarvoor onmiddellijke behoeftebevrediging kan uitstellen, bestaat hier niet. Hier is het de kansen op eezy money benutten die zich voordoen, ook als dit op de langere termijn tegen je werkt. Verder liever onmiddellijke bevrediging van dan aanwezige behoeften dan ze uitstellen voor een grotere beloning later. Dit werkt op allerlei niveaus, een aantal voorbeelden ter illustratie. Bij het op straat onderhandelen over de prijs van een product, bijv. vanuit de auto, is het handig om met de biljetten te zwaaien die van plan bent te betalen. In de meeste gevallen krijg te het dan voor de door jou voorgestelde prijs omdat men de verleiding van het in het bezit krijgen van de getoonde biljetten eenvoudigweg niet kan weerstaan! Een onderhandelingstactiek waar mijn zoon me op wees.  
-Een ander voorbeeld is dat men nauwelijks werkt met enige planning, ook niet op financieel gebied. Ondernemingsplannen en een exploitatiebegroting waarin voor vervangingen wordt gereserveerd heeft men nauwelijks en heeft men die wel dan worden deze zelden nagestreefd. Gevolg is dat zaken zelden echt af zijn, 100% kwaliteit die wij op allerlei gebied gewoon zijn is er niet, en dat verval snel optreedt. Men start met te doen, bijv. te bouwen, en ziet wel hoever men komt. Is het geld op dan wordt gestopt of met lapmiddelen gered wat er te redden valt. Er zijn dan ook veel onafgemaakte projecten en deze hebben zonder uitzondering Tanzaniaanse eigenaren. Is het project wel afgemaakt, bijv. een hotel, dan wordt er gecashed en wordt er geen geld gereserveerd voor onderhoud. (Preventief onderhoud ligt sowieso moeilijk, want waarom geld uitgeven als er geen problemen zijn! Naast de slechte wegen is dat een reden waarom het wagenpark er zo erbarmelijk uitziet.) Alleen als er problemen komen dan wordt er in het uiterste geval geld uitgegeven om deze op een minimaal niveau te verhelpen. Dit is naast het wagenpark het best te zien aan de sanitaire voorzieningen in de wat oudere hotels (dwz. ouder dan 10 jaar). +  Een ander voorbeeld is dat men nauwelijks werkt met enige planning, ook niet op financieel gebied. Ondernemingsplannen en een exploitatiebegroting waarin voor vervangingen wordt gereserveerd heeft men nauwelijks en heeft men die wel dan worden deze zelden nagestreefd. Gevolg is dat zaken zelden echt af zijn, 100% kwaliteit die wij op allerlei gebied gewoon zijn is er niet, en dat verval snel optreedt. Men start met te doen, bijv. te bouwen, en ziet wel hoever men komt. Is het geld op dan wordt gestopt of met lapmiddelen gered wat er te redden valt. Er zijn dan ook veel onafgemaakte projecten en deze hebben zonder uitzondering Tanzaniaanse eigenaren. Is het project wel afgemaakt, bijv. een hotel, dan wordt er gecashed en wordt er geen geld gereserveerd voor onderhoud. Preventief onderhoud ligt sowieso moeilijk, want waarom geld uitgeven als er geen problemen zijn! Naast de slechte wegen is dat een reden waarom het wagenpark er zo erbarmelijk uitziet.) Alleen als er problemen komen dan wordt er in het uiterste geval geld uitgegeven om deze op een minimaal niveau te verhelpen. Dit is naast het wagenpark het best te zien aan de sanitaire voorzieningen in de wat oudere hotels (dwz. ouder dan 10 jaar). Het besef van eezy money en het moeilijk kunnen uitstellen van de onmiddellijke behoeftebevrediging zorgt er voor dat  het geen enkel zin heeft om mensen meer salaris te geven. Gevolg is dat mensen nog meer gaan vragen want blijkbaar is er een onuitputtelijke bron aangeboord. Verder is de kans groot dat mensen een tijdje niet meer op het werk verschijnen, want waarom werken als je geld hebt om te leven(en te feesten)!
-Het besef van eezy money en het moeilijk kunnen uitstellen van de onmiddellijke behoeftebevrediging zorgt er voor dat  het geen enkel zin heeft om mensen meer salaris te geven. Gevolg is dat mensen nog meer gaan vragen want blijkbaar is er een onuitputtelijke bron aangeboord. Verder is de kans groot dat mensen een tijdje niet meer op het werk verschijnen, want waarom werken als je geld hebt om te leven(en te feesten)!+
  
   * Heb wat consultancy werk gedaan, dwz. geadviseerd in het opzetten van een reclame adviesbureau. Het is moeilijk om tot een realistisch bedrijfsplan te komen. Dat wel gemaakt maar heb niet de indruk dat er wat mee wordt gedaan. Met bombasme worden de eigen pretenties geformuleerd zonder daar ook maar enige realistische onderbouwing tegenover te kunnen stellen. De vis aan de haak slaan is vele malen belangrijker dan ook maar enige kwaliteit garanderen. Planmatig werken is mooi maar niet de Tanzanian way. Wat dat wel is blijft onduidelijk. Veel tijd blijft zitten in wachten totdat degene van wie men afhankelijk is weer een oprisping heeft. Wachten lijkt in Tanzania een tweede en misschien wel eerste natuur, ongelooflijk hoeveel mannen je overal in het land groepsgewijs ziet wachten en ze wachten altijd op iemand van wie ze afhankelijk zijn of kunnen worden. Het tegenovergestelde is er ook, in aan te gane relaties wordt altijd geprobeerd een afhankelijkheid te creëren die dan in geld omgezet kan worden. Het besef nodig te zijn wordt al snel in een vraag naar klinkende munt omgezet.    * Heb wat consultancy werk gedaan, dwz. geadviseerd in het opzetten van een reclame adviesbureau. Het is moeilijk om tot een realistisch bedrijfsplan te komen. Dat wel gemaakt maar heb niet de indruk dat er wat mee wordt gedaan. Met bombasme worden de eigen pretenties geformuleerd zonder daar ook maar enige realistische onderbouwing tegenover te kunnen stellen. De vis aan de haak slaan is vele malen belangrijker dan ook maar enige kwaliteit garanderen. Planmatig werken is mooi maar niet de Tanzanian way. Wat dat wel is blijft onduidelijk. Veel tijd blijft zitten in wachten totdat degene van wie men afhankelijk is weer een oprisping heeft. Wachten lijkt in Tanzania een tweede en misschien wel eerste natuur, ongelooflijk hoeveel mannen je overal in het land groepsgewijs ziet wachten en ze wachten altijd op iemand van wie ze afhankelijk zijn of kunnen worden. Het tegenovergestelde is er ook, in aan te gane relaties wordt altijd geprobeerd een afhankelijkheid te creëren die dan in geld omgezet kan worden. Het besef nodig te zijn wordt al snel in een vraag naar klinkende munt omgezet. 
-Begonnen met een andere opdracht het maken van een organisatieplan waarin vier bedrijfjes ineen worden geschoven inclusief culturele component. Het laatste behelst slimme ideeën waardoor  mensen op tijd  op hun werk komen, hun werk naar behoren doen, klanten geen extra gunsten vragen (dwz. afpersen), samen werken en meer van dat soort Tanzaniaanse deugden. Hier wordt echt duidelijk dat alle westerse management en organisatietheorieën niet werken om dat de uitgangspunten daarvan in deze situatie niet reëel zijn: mensen willen niet zondermeer hard werken en iets moois tot stand brengen en/of zich in hun werk ontplooien!  Geadviseerd om de dag met een briefing te beginnen waar wordt verteld wat het doel van de dag is, hoe dat past in het grotere geheel, waar iedere medewerker vertelt welk resultaat hij/zij de vorige dag heeft bereikt en wat het doel voor de huidige dag is en wat en wie hij/zij daarvoor nodig heeft. Verder om medewerkers punten te geven die men kan verliezen als men zaken nalaat maar ook kan verdienen als men wat extra’s presteert. Tenslotte om bij de aanstelling van medewerkers hen mede te beoordelen op hun mogelijkheden om onmiddellijke behoeften uit te stellen en minsten twee of meer medewerkers uit dezelfde als hardwerkende bekend staande stam aan te stellen (heb de indruk dat dan zaken als eer en geweten dan meer invulling krijgen). Verwacht niet dat er wat met het advies wordt gedaan omdat de eigenaar ook voor ‘eezy money’ gaat en moeilijk zijn impulsen kan bedwingen voor grotere opbrengsten op de langere termijn!+  * Begonnen met een andere opdracht het maken van een organisatieplan waarin vier bedrijfjes ineen worden geschoven inclusief culturele component. Het laatste behelst slimme ideeën waardoor  mensen op tijd  op hun werk komen, hun werk naar behoren doen, klanten geen extra gunsten vragen (dwz. afpersen), samen werken en meer van dat soort Tanzaniaanse deugden. Hier wordt echt duidelijk dat alle westerse management en organisatietheorieën niet werken om dat de uitgangspunten daarvan in deze situatie niet reëel zijn: mensen willen niet zondermeer hard werken en iets moois tot stand brengen en/of zich in hun werk ontplooien!  Geadviseerd om de dag met een briefing te beginnen waar wordt verteld wat het doel van de dag is, hoe dat past in het grotere geheel, waar iedere medewerker vertelt welk resultaat hij/zij de vorige dag heeft bereikt en wat het doel voor de huidige dag is en wat en wie hij/zij daarvoor nodig heeft. Verder om medewerkers punten te geven die men kan verliezen als men zaken nalaat maar ook kan verdienen als men wat extra’s presteert. Tenslotte om bij de aanstelling van medewerkers hen mede te beoordelen op hun mogelijkheden om onmiddellijke behoeften uit te stellen en minsten twee of meer medewerkers uit dezelfde als hardwerkende bekend staande stam aan te stellen (heb de indruk dat dan zaken als eer en geweten dan meer invulling krijgen). Verwacht niet dat er wat met het advies wordt gedaan omdat de eigenaar ook voor ‘eezy money’ gaat en moeilijk zijn impulsen kan bedwingen voor grotere opbrengsten op de langere termijn!
  
   * Opvallend is dat het idee van Afrika en ‘wij Afrikanen’ veelvuldig in het straatbeeld opduikt, veel meer dan Tanzania en Tanzanianen. Met Afrika identificeert men zich blijkbaar graag! Des te opvallender is het dan dat er geen enkele poging wordt gedaan om tot een soort Afrikaanse EEG of VS te komen (behoudens dan Ghadaffi in het verleden). Mensen gevraagd naar deze in mijn ogen inconsistentie. Ten eerste identificeert men zich daadwerkelijk met zijn volk, dwz. met zijn tribe. Op de vraag ‘wie zijn jouw mensen’ komt altijd het antwoord tribe X uit het gebied Y (Tanzania heeft zo’n 120 tribes waarvan geen enkele meer dan 10% van de bevolking uitmaakt). Bij registraties, bijv. voor een hotelovernachting of een parkbezoek, wordt ook de tribe waaruit men afkomstig is vastgelegd (heb mezelf maar als Batavier geregistreerd). Op de vraag of men zich ook Tanzaniaan voelt wordt dat in enkele gevallen bevestigd, maar belangrijker is de tribe. Voor de meesten is Tanzania een realiteit waarin men overleeft zonder dat men er veel mee heeft! Ten tweede is men redelijk tolerant naar andere Afrikanen. Er zijn hier veel mensen uit Zuid-Afrika, Rwanda, Kenya en Mozambique werkzaam, veel bedrijven zijn in bezit van Afrikaanse buitenlanders. Als onrust dreigt wordt het bezit zo goed het kan veilig gesteld, bijv. voor de verkiezingen zijn veel vrachtauto’s in buitenlandse handen in de buurlanden gestald. Verder geldt voor Afrikanen nergens in Afrika een visumplicht. Ten derde is van enig historisch besef nauwelijks sprake, dwz. van de eigen prestaties in het verleden die er wel degelijk zijn (behoudens slavernij waaraan men zelf volop heeft meegewerkt  en het koloniale verleden). Een mogelijke conclusie is dat men zich primair identificeert met de tribe, daarna met Afrika en op afstand daarna met het land waarvan men onderdaan is. Er lijkt nogal een forse discrepantie tussen de sociale en politieke realiteit!   * Opvallend is dat het idee van Afrika en ‘wij Afrikanen’ veelvuldig in het straatbeeld opduikt, veel meer dan Tanzania en Tanzanianen. Met Afrika identificeert men zich blijkbaar graag! Des te opvallender is het dan dat er geen enkele poging wordt gedaan om tot een soort Afrikaanse EEG of VS te komen (behoudens dan Ghadaffi in het verleden). Mensen gevraagd naar deze in mijn ogen inconsistentie. Ten eerste identificeert men zich daadwerkelijk met zijn volk, dwz. met zijn tribe. Op de vraag ‘wie zijn jouw mensen’ komt altijd het antwoord tribe X uit het gebied Y (Tanzania heeft zo’n 120 tribes waarvan geen enkele meer dan 10% van de bevolking uitmaakt). Bij registraties, bijv. voor een hotelovernachting of een parkbezoek, wordt ook de tribe waaruit men afkomstig is vastgelegd (heb mezelf maar als Batavier geregistreerd). Op de vraag of men zich ook Tanzaniaan voelt wordt dat in enkele gevallen bevestigd, maar belangrijker is de tribe. Voor de meesten is Tanzania een realiteit waarin men overleeft zonder dat men er veel mee heeft! Ten tweede is men redelijk tolerant naar andere Afrikanen. Er zijn hier veel mensen uit Zuid-Afrika, Rwanda, Kenya en Mozambique werkzaam, veel bedrijven zijn in bezit van Afrikaanse buitenlanders. Als onrust dreigt wordt het bezit zo goed het kan veilig gesteld, bijv. voor de verkiezingen zijn veel vrachtauto’s in buitenlandse handen in de buurlanden gestald. Verder geldt voor Afrikanen nergens in Afrika een visumplicht. Ten derde is van enig historisch besef nauwelijks sprake, dwz. van de eigen prestaties in het verleden die er wel degelijk zijn (behoudens slavernij waaraan men zelf volop heeft meegewerkt  en het koloniale verleden). Een mogelijke conclusie is dat men zich primair identificeert met de tribe, daarna met Afrika en op afstand daarna met het land waarvan men onderdaan is. Er lijkt nogal een forse discrepantie tussen de sociale en politieke realiteit!
  
-  * Arbeid is hier goedkoop, $40 is het verplichte minimum maandinkomen wat beneden de armoedegrens is. Dit heeft als gevolg dat er nauwelijks enige mechanisering of automatisering plaats heeft gevonden of plaatsvind. Bij tankstations voorzien staan tankbedienden je van benzine en rekenen af; in supermarkten inpakkers; vrachtwagens worden met de hand vol- en afgeladen (ook als het om zand gaat); de grond wordt met de hak bewerkt (ik heb in de landelijke gebieden slechts enkele tractoren gezien); iedere beter verdienende heeft zijn eigen bewaker, schoonmaker, tuinman, kok, etc.; bij officiële bureaus (bijv. douane of parktoegang) zijn er de mensen die het registratie/aanvraagformulier aanreiken, zij die het innemen, zij die het controleren, zij die het fiatteren, zij die het verschuldigde bedrag afrekenen (altijd gerekend in US dollars terwijl de shilling de officiële munt is) en zij die het document overhandigen (visum of toegangsbewijs). Hoe je met $40 rond kunt komen is volstrekt onduidelijk, als blanke heb je al gauw het 80-voudige nodig! Tegenover de belachelijk lage prijs van de arbeid staat dat er nauwelijks hard wordt gewerkt, de effectiviteit van de arbeid is dan ook klein en niet te vergelijken met wat in Azië, Europa of de VS wordt gepresteerd. Tijdens werktijd wordt er veel getelefoneerd, gehangen, uitgerust (bij fysieke arbeid) en gekletst. +  * Arbeid is hier goedkoop, $40 is het verplichte minimum maandinkomen wat beneden de armoedegrens is. Dit heeft als gevolg dat er nauwelijks enige mechanisering of automatisering plaats heeft gevonden of plaatsvind. Bij tankstations voorzien staan tankbedienden je van benzine en rekenen af; in supermarkten inpakkers; vrachtwagens worden met de hand vol- en afgeladen (ook als het om zand gaat); de grond wordt met de hak bewerkt (ik heb in de landelijke gebieden slechts enkele tractoren gezien); iedere beter verdienende heeft zijn eigen bewaker, schoonmaker, tuinman, kok, etc.; bij officiële bureaus (bijv. douane of parktoegang) zijn er de mensen die het registratie/aanvraagformulier aanreiken, zij die het innemen, zij die het controleren, zij die het fiatteren, zij die het verschuldigde bedrag afrekenen (altijd gerekend in US dollars terwijl de shilling de officiële munt is) en zij die het document overhandigen (visum of toegangsbewijs). Hoe je met $40 rond kunt komen is volstrekt onduidelijk, als blanke heb je al gauw het 80-voudige nodig! Tegenover de belachelijk lage prijs van de arbeid staat dat er nauwelijks hard wordt gewerkt, de effectiviteit van de arbeid is dan ook klein en niet te vergelijken met wat in Azië, Europa of de VS wordt gepresteerd. Tijdens werktijd wordt er veel getelefoneerd, gehangen, uitgerust (bij fysieke arbeid) en gekletst.  
-Vermeldenswaard is de ‘fundi”, het mannetje voor alles. Is er een probleem met het water, de elektra, de sloten, de TV, etc. dan kan het best de fundi worden gebeld (dwz. als je het zelf niet kunt repareren is er geen enkel ander alternatief en verder is iedereen waar dan ook telefonisch bereikbaar). Telefonisch wordt het probleem uitgelegd en een eerste prijs afgesproken.  In de meeste gevallen maakt de fundi op een ander moment zijn entree dan is afgesproken. Zijn eerste diagnostisch gereedschap is de schroevendraaier, daarmee weet hij een beeld te krijgen van wat er mis is. Daarna moet worden onderhandeld over de oplossing, wat gaat er worden gedaan en welke inspanning en materialen daarvoor nodig zijn. Standaard wordt gevraagd om een voorschot om benodigde materialen te kunnen aanschaffen. Ga je daar op in dan zie  je de fundi niet meer terug, want hij heeft geld gekregen, en zal je een nieuwe moeten zoeken (telefoon wordt dan niet meer opgenomen). Heb je het zo geregeld  dat hij wel terug komt, bijv. doordat jezelf het benodigde materiaal hebt gekocht, dan heeft hij het benodigde gereedschap veelal elders geleend en gaat hij aan de slag. Is de oplossing er bij benadering dan is de klus geklaard en moet er worden afgerekend. Handig is dan om even goed te controleren of de gewenste functionaliteit wel is gerealiseerd en of de opgegeven materialen zijn gebruikt. Ik heb in korte tijd meegemaakt dat een slot op de toegangsdeur is vervangen door een ander kapot slot, ook dat een transponder van de satelliet werd gedeclareerd terwijl de oude er was opgezet. Is er eenmaal (vooruit) betaald dan is de fundi niet meer aan te spreken op de geleverde kwaliteit, wordt je klagen te ernstig dan wordt de telefoon niet meer opgenomen. Liefde voor het “vak” of “trots” op de geleverde prestatie lijkt hier niet te bestaan of is ondergeschikt aan vele andere existentiële zaken. De “fundi” belichaamt een belangrijk probleem van de Tanzaniaanse samenleving namelijk dat kwaliteit niet kan worden gegarandeerd en dat dit ook niet het streven van de vaklieden is. Enerzijds zijn mensen niet gecertificeerd (ik heb nog nergens een diploma zien hangen of certificaat van ‘erkend installateur, etc.) of leggen daar geen waarde op (certificaten zijn hier natuurlijk ook weer gemakkelijk te vervalsen) en anderzijds is er geen functionele wetgeving waarmee afgesproken prestaties kan worden afgedwongen. Garantie bestaat hier niet, zo ook niet periodiek preventief onderhoud!+  Vermeldenswaard is de ‘fundi”, het mannetje voor alles. Is er een probleem met het water, de elektra, de sloten, de TV, etc. dan kan het best de fundi worden gebeld (dwz. als je het zelf niet kunt repareren is er geen enkel ander alternatief en verder is iedereen waar dan ook telefonisch bereikbaar). Telefonisch wordt het probleem uitgelegd en een eerste prijs afgesproken.  In de meeste gevallen maakt de fundi op een ander moment zijn entree dan is afgesproken. Zijn eerste diagnostisch gereedschap is de schroevendraaier, daarmee weet hij een beeld te krijgen van wat er mis is. Daarna moet worden onderhandeld over de oplossing, wat gaat er worden gedaan en welke inspanning en materialen daarvoor nodig zijn. Standaard wordt gevraagd om een voorschot om benodigde materialen te kunnen aanschaffen. Ga je daar op in dan zie  je de fundi niet meer terug, want hij heeft geld gekregen, en zal je een nieuwe moeten zoeken (telefoon wordt dan niet meer opgenomen). Heb je het zo geregeld  dat hij wel terug komt, bijv. doordat jezelf het benodigde materiaal hebt gekocht, dan heeft hij het benodigde gereedschap veelal elders geleend en gaat hij aan de slag. Is de oplossing er bij benadering dan is de klus geklaard en moet er worden afgerekend. Handig is dan om even goed te controleren of de gewenste functionaliteit wel is gerealiseerd en of de opgegeven materialen zijn gebruikt. Ik heb in korte tijd meegemaakt dat een slot op de toegangsdeur is vervangen door een ander kapot slot, ook dat een transponder van de satelliet werd gedeclareerd terwijl de oude er was opgezet. Is er eenmaal (vooruit) betaald dan is de fundi niet meer aan te spreken op de geleverde kwaliteit, wordt je klagen te ernstig dan wordt de telefoon niet meer opgenomen. Liefde voor het “vak” of “trots” op de geleverde prestatie lijkt hier niet te bestaan of is ondergeschikt aan vele andere existentiële zaken. De “fundi” belichaamt een belangrijk probleem van de Tanzaniaanse samenleving namelijk dat kwaliteit niet kan worden gegarandeerd en dat dit ook niet het streven van de vaklieden is. Enerzijds zijn mensen niet gecertificeerd (ik heb nog nergens een diploma zien hangen of certificaat van ‘erkend installateur, etc.) of leggen daar geen waarde op (certificaten zijn hier natuurlijk ook weer gemakkelijk te vervalsen) en anderzijds is er geen functionele wetgeving waarmee afgesproken prestaties kan worden afgedwongen. Garantie bestaat hier niet, zo ook niet periodiek preventief onderhoud!
  
   * Vraag is of men hier niet wil blijven leven zoals men dat  al eeuwen heeft gedaan: een klein akkertje, een koe, wat kippen en een paar geiten waarmee men zelfvoorzienend is en waaraan niet meer dan een uur of drie arbeid per dag hoeft te worden besteed. Een groot deel van de bevolking in Tanzania leeft nog in rurale omstandigheden of heeft dat als onmiddellijke achtergrond. Werken is geen deugd, hangen en luieren wel (als Europeaan kun je je dat nauwelijks voorstellen). Voor ondernemers is het haast onmogelijk om eisen aan het personeel te stellen, want ondanks dat de werkloosheid hoog is vindt de werknemer al gauw dat hij/zij te hard moet werken en komt gewoon niet meer terug. Het is dan schipperen tussen het investeren in werknemers (opleiding en training) en het stellen van eisen. Populair is om met zo weinig mogelijk inspanning zo veel mogelijk geld te krijgen, eezy money, en daarvoor leent zich bij uitstek de handel. Daarin zijn in steden zeer veel mensen actief. In de echt productieve sector, daar waar zaken daadwerkelijk worden gemaakt, zijn weinig mensen actief. Gevolg is dat vrijwel  alles moet worden ingevoerd.   * Vraag is of men hier niet wil blijven leven zoals men dat  al eeuwen heeft gedaan: een klein akkertje, een koe, wat kippen en een paar geiten waarmee men zelfvoorzienend is en waaraan niet meer dan een uur of drie arbeid per dag hoeft te worden besteed. Een groot deel van de bevolking in Tanzania leeft nog in rurale omstandigheden of heeft dat als onmiddellijke achtergrond. Werken is geen deugd, hangen en luieren wel (als Europeaan kun je je dat nauwelijks voorstellen). Voor ondernemers is het haast onmogelijk om eisen aan het personeel te stellen, want ondanks dat de werkloosheid hoog is vindt de werknemer al gauw dat hij/zij te hard moet werken en komt gewoon niet meer terug. Het is dan schipperen tussen het investeren in werknemers (opleiding en training) en het stellen van eisen. Populair is om met zo weinig mogelijk inspanning zo veel mogelijk geld te krijgen, eezy money, en daarvoor leent zich bij uitstek de handel. Daarin zijn in steden zeer veel mensen actief. In de echt productieve sector, daar waar zaken daadwerkelijk worden gemaakt, zijn weinig mensen actief. Gevolg is dat vrijwel  alles moet worden ingevoerd.
  
   * Op de plaatsen waar mensen wonen is het een ongelooflijke zooi, het lijkt overal wel een vuilnisbelt van puin, kapotte lampen, plastic (zakken en flessen) en verbrandingsresten. Niemand lijkt zich er verantwoordelijk voor te voelen en ook niemand heeft enige neiging om het op te ruimen. Wat zijn we in het westen en Azië toch proper! Alom wordt buiten op houtskool gekookt en een waterleidingnet is veelal afwezig (zelfs een flink aantal wijken in DAR moet het zonder waterleiding doen waardoor cholera een constante bedreiging vormt).In het land zijn dan ook vele waterdragers actief die met hun fietsen plastic waterkannen vervoeren.    * Op de plaatsen waar mensen wonen is het een ongelooflijke zooi, het lijkt overal wel een vuilnisbelt van puin, kapotte lampen, plastic (zakken en flessen) en verbrandingsresten. Niemand lijkt zich er verantwoordelijk voor te voelen en ook niemand heeft enige neiging om het op te ruimen. Wat zijn we in het westen en Azië toch proper! Alom wordt buiten op houtskool gekookt en een waterleidingnet is veelal afwezig (zelfs een flink aantal wijken in DAR moet het zonder waterleiding doen waardoor cholera een constante bedreiging vormt).In het land zijn dan ook vele waterdragers actief die met hun fietsen plastic waterkannen vervoeren. 
-In Mbeya is de zooi duidelijk minder en lijken de mensen er harder te werken. Veel meer straten zijn geasfalteerd, maar ik begrijp dat dit samenhangt met de mijnbouw in de directe omgeving waarin de Chinezen actief zijn. Het onderhouden van het spoor en het aanleggen en onderhouden van straten is onderdeel van de deal en wordt door de Chinezen zelf gedaan.  Nu we het over de mijnen hebben tijdens ons verblijf was er een ongeluk in Mbeya en zaten 5 mensen 45 dagen 100 meter onder de grond in een goudmijn. Ze overleefden door allerlei voorhanden ongedierte te eten en grondwater te drinken. Kan me uit mijn jeugd nog enkele mijnongelukken in Engeland en Duitsland herinneren. Daar ging het om meer dan duizend meter diepte en werd er binnen enkele weken een gerichte schacht naar de ongelukkigen geboord. Blijkbaar is deze technologie verloren gegaan want uit de gepubliceerde foto’s was een gegraven gat zichtbaar waaruit de slachtoffers naar boven kwamen. Het gat is waarschijnlijk met de hand gegraven want dan heb je echt 45 dagen nodig om op 100 meter diepte te komen!+
  
  
dar_es_salam.txt · Last modified: 2021/03/07 14:39 by hendriksjan